خستگی عزاداری در تن کسانی می ماند

نويسنده:        زمان انتشار :  03 دسامبر 2015  8:22      تعداد بازديد :  1,460 بازديد       

خستگی عزاداری در تن کسانی می ماند

پس از پخش نذورات در هیات ها و ایستگاه های صلواتی با خیابان هایی مواجه می شویم که…

به گزارش سايت خاندان نريماني به نقل از خبرنگارگروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان

فرزانه فراهانی:ماه محرم علاوه به برپایی مراسم عزاداری در مناطق مختلف شهر، ایستگاه‌های صلواتی بسیاری توسط هیات ها دایر می‌شود. مردم ما به دلیل علاقه و اعتقاد راسخی که به اهل بیت(ع) و به ویژه امام حسین (ع) دارند از عزاداران حسینی وافرادی که در این مراسم‌ حضور می‌یابند پذیرایی می‌کنند.

در سال‌های گذشته نذوراتی که درمیان مردم توزیع می‌شد، معمولاً در ظروفی که قابل شستشو بودند ارائه می‌شد، اما با گذشت زمان به دلایل مختلف همچون افرایش جمعیتی که در هیات ها و مراسم مذهبی شرکت می‌کنند و عاملی همچون افزایش تولید و سهولت دسترسی به ظروف یک‌بار مصرف دیگر از آن ظرف های خانگی قابل شستشو خبری نیست.

خستگی عزاداري در تن کسانی می ماند - وبسايت رسمي خاندان نريماني

 شاید در ظاهر استفاده از ظروف یک بار مصرف کار را برای پذیرایی از عزاداران سرعت بخشیده، اما دراین میان مشکلات بسیاری نیز ایجاد می‌کند. اگر پس از پایان مراسم شب های محرم سری به گوشه و کنار شهر بزنیم با انبوه زیادی از ظروف یک‌بار مصرف که روی زمین رها شده مواجه می‌شویم.

خستگی عزاداري در تن کسانی می ماند - وبسايت رسمي خاندان نريماني

*** خستگی نذورات در تن چه کسانی می ماند؟!

پس از پخش نذورات در هیات ها با خیابان هایی مواجه می شویم که مملو از ظروف یک بار مصرف هستند و چه خوب است شهروندان پس از دریافت و میل کردن غذا یا چای نذری ظروف آن را در سطل زباله قرار دهند و بر آلودگی محیط زیست دامن نزنند.

خستگی عزاداري در تن کسانی می ماند - وبسايت رسمي خاندان نريماني

کار و زحمت رفتگران و پاکبانانی که در سطح شهر به امر نظافت و پاکسازی محلات مختلف می‌پردازند درچنین ایامی چندین برابر می‌شود.

محمد، ۵۲ ساله، رفتگر یکی از محلات تهران می‌گوید: در پایان بعضی از مراسم عزاداری شب‌های محرم میزان نذورات مردم افرایش می‌یابد و حجم کاری افرادی همچون من و دیگر همکاران پاکبانم بسیار می‌شود. علاوه بر آن دیدن خیابان‌ها و جوی های آب که انباشته از ظروف یکبار مصرف است ، خود به تنهایی خستگی مضاعفی را در ما به وجود می آورد. چرا که کثیفی و آلودگی که در سطح شهر ایجاد می‌شود منظره ناخوشایندی را ایجاد می‌کند و باعث می شود زحمات شبانه روزی ما به چشم نیاید.

خستگی عزاداري در تن کسانی می ماند - وبسايت رسمي خاندان نريماني

*** شهر ما، خانه ما

اگر ما درخانه خودمان تمیزی و آراستگی را دوست داریم و برایمان اهمیت دارد که در چه محیط زندگی می‌کنیم، باید به فکر محیط زیست خود نیز باشیم. مردمی که آش، چای و دیگر نذورات را از ایستگاه‌ های صلواتی دریافت و پس از خوردن آن ظروف یکبار مصرف آن را بر زمین انداخته، نظم و انضباط اجتماعی را زیر سؤال می‌برند.

خستگی نذورات در تن چه کسانی می ماند ؟!

دکتر امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس در این خصوص می‌گوید: تقویت و یاد دهی برخی رفتارها، چون علاقه به داشتن محیط زیستی پاک باید از درون خانواده و سایر نهادهای اجتماعی چون مدارس صورت گیرد و فرهنگ سازی شود. علاوه بر این افراد جدای از سمت یا مسئولیتی که در محیط کاری خود دارند در یک شهر نیز به عنوان شهروند دارای وظایفی هستند. رعایت مسئله نظم اجتماعی ازجمله وظایف شهروند است و نحوه رفتار و عملکرد افراد بر سرنوشت یکدیگر تأثیر متقابل دارد. رعایت پاکیزگی و بهداشت عمومی از شاخص‌های تربیتی و اخلاقی هر شهروند است.

*** حقوق شهروندی یکدیگر را دریابیم

دانستن و پذیرفتن این موضوع که رفتار و عملکرد افراد یک جامعه بر زندگی سایرین تأثیر می‌گذارد مسئله ای بسیار حائز اهمیت است. اگر افراد یک درصد از حساسیت و مالکیتی که به مسائل شخصی همچون نظم و آراستگی خانه خود دارند، نسبت به محیط پیرامون از جمله محیط زیست داشته باشند و حقوق شهروندی یکدیگر را رعایت کنند،به طور حتم شاهد وظعیت بهتری خواهیم بود.

برچسب ها:  

ارسال دیدگاه

نظر خود را به ما بگویید.